تبلیغات
میثاق - یادی ار مرحوم دکتر"حسین عظیمی،"اندیشه ای فراتر از حصار علم"
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : محمد بوستانی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
میثاق
یا مهدی!!!
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

کاشان– چند سالی است که هفته معلم با خاطره کوچ زودهنگام زنده یاد دکتر ˈحسین عظیمیˈ اقتصاددان برجسته کشور به پایان می رسد.

"جلال نیوز" به نقل از ایرنا- سپیده دم هجدهم اردیبهشت ۸۲ نظریه پردازی خاموش شد که در حصار ˈعلم برای علمˈ محدود نشد و همواره در پی آن بود که با ترویج دانایی ملی، ابزاری بسازد برای رفاه و سعادت مردمی که به قول خودش ˈمیوه تلخ معرفت را چشیده اندˈ.

دکتر حسین عظیمی اقتصاددان برجسته کشور در سال ۱۳۲۷ در شهرستان آران و بیدگل به دنیا آمد، وی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی در آران و بیدگل و کاشان، در رشته اقتصاد دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۴۹ با اخذ مدرک کارشناسی ارشد این رشته با درجه ممتاز بورسیه دانشگاه آکسفورد انگلستان را به دست آورد و در سال۱۳۶۰ دوره دکتری خود در رشته اقتصاد را با درجه عالی به پایان رسانید.

موضوع رساله او ˈبررسی رابطه رشد اقتصادی، توزیع درآمد و فقر با توجه به مسایل ایرانˈ بود. پس از اتمام دوره تحصیلات دکتری در انگلیس، به رغم پیشنهادهای متعدد کاری، خدمت در ایران را ترجیح داد تا از این طریق بتواند در برپایی شرایطی مطلوب در کشور ایفای نقش کند.

او فرزند کویر بود و تمام تلاش خود و همراهانش را در راه عزت و آبادانی کشورش به کار گرفت و با وجود زندگی بی دغدغه ای که خارج از مرزها برای او فراهم بود هیچگاه در خدمت به وطن تردیدی از خود نشان نداد.

سالهای ۷۲-۱۳۷۱ به دعوت دانشگاه آکسفورد به انگلستان رفت و مدتی را در آنجا زندگی کرد اما ترجیح داد به ایران بازگردد و علی رغم همه مشکلات در آب و خاک وطن و در آغوش فرهنگ و فضای ایرانی زندگی کند.

در حالی که بسیاری از نظریه پردازان، توسعه اقتصادی را برای نجات کشور مورد توجه قرار داده اند، دکتر عظیمی، نخستین اقتصاددان ایرانی بود که ˈتئوری های اقتصادی و توسعه را بر پایه آموزش و پرورشˈ طرح ریزی کرد.

او ابتدا به تعریف توسعه پرداخت و عناصر آن را تعیین و سپس برای رسیدن به این توسعه نهادهای پانزده گانه را تعریف کرد.

این استاد برجسته اقتصاد توسعه را این چنین تعریف کرده است: ˈایجاد نهادهای متناسب با دنیای جدید و استفاده از ظرفیت های موجود که این نوآوری های تازه که اتفاق می افتد و ظرفیت های جدید که ایجاد می کند، نیازمند نهادهای پانزده گانه ای است که یکی از آنها مدرسه استˈ.

اما به اعتقاد وی مهمترین رکن در توسعه و تمدن، فرهنگ جامعه است که فراز و نشیب آن از اندیشه شهروندان شکل می گیرد.

وی همچنین معتقد است: ˈنهادسازی کفایت نمی کند، باید این نهادها آنچنان در فضای فرهنگی جامعه تلفیق شود که مورد احترام همگان قرار گیرد و کسی به خود اجازه ندهد به صورت سلیقه ای با این نهادها بازی کند به این صورت است که این نهادها به ثبات می رسند و استمرار پیدا کرده و دارای کارآیی می شوند و امکان می یابند که نیازهای مادی و معنوی مردم را تامین کنندˈ.

حتی در توسعه اقتصادی نیز به توسعه آموزش و پرورش می اندیشد وی می

گوید: ˈتوسعه اقتصادی، فرایندی است که طی آن مبانی علمی و فنی تولید از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن متحول می شودˈ، سپس عوامل پنجگانه توسعه اقتصادی را بر می شمارد، ˈانباشت سرمایه، آموزش و فرهنگ مناسب، مدیریت و نظام اقتصادی مناسب و حفظ ثبات نظامˈ.

اگر به واقع دنبال توسعه اقتصادی جامعه هستیم، یکی از جاهایی که باید با قوت و وسعت زیاد مورد توجه باشد مدارس ابتدایی و راهنمایی است.

در اندیشه دکتر عظیمی، علم اقتصاد صرف تخصیص منابع نیست، بلکه یک علم اجتماعی است که دراساس به بهبود وضعیت زندگی مردم توجه دارد و مهمترین نهاد برای رسیدن به این هدف، مدرسه و آموزش و پرورش جامعه است در غیر این صورت است هر یک از ما به جزیره ای مستقل تبدیل می شویم که زندگی در اجتماع را به عنوان یک ضرورت تحمل می کنیم و در نتیجه سایر شهروندان را از خود نمی دانیم و به آنها احترام می گذاریم.

دکترعظیمی فقط نظریه پردازی نمی کند بلکه مشکل را می شناسد و برای آن نیز چاره اندیشی می کند، به مقایسه نظام های آموزشی و رفتار شهروندان ایران و سایر ملل توسعه یافته می پردازد و بر اساس این مقایسه به تدوین راهکار می پردازد.

بدون شک، دنیای مدرن با این استدلال که توسعه کشور را باید از نظام آموزش و پرورش آغاز کرد، سهمی بزرگی از سرمایه گذاری ملی را به مدارس اختصاص می دهد و دکترعظیمی نیز چنین بیان می کند.

ˈدر نزد جامعه دانشگاهی، اقتصادی ایران نام حسین عظیمی آرانی بواسطه دو ایده درخشان اش در این دوره همچنان معتبر و مشهور ماندˈ.

ایده اول دکتر عظیمی این بود که سرمایه گذاری پایه ای برای توسعه ایران را نه در سد و بانک و کارخانه ، بلکه باید در مدارس و دانشگاه ها صرف کرد، راه برون رفت اقتصاد ایران از مدارهای توسعه نیافتگی و فقر، سرمایه گذاری در نیروی انسانی و ارتقای توانایی ها و مهارت های جوانان و دانش آموزان و دانشجویان ایرانی است.

دومین ایده درخشان دکتر عظیمی که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده، لزوم اجرای تمهیدات ارزشی و نهادی در جامعه به عنوان پیش نیاز توسعه اقتصادی بود.

دکتر عظیمی معتقد بود: بدون پلیس و دادگاه های سالم، کارآمد، قدرتمند، محرم و مستقل و نیز بدون قوانین و مقررات منطقی، شفاف و با ضمانت اجرایی کافی، سیاستگذاری های توسعه موفق نخواهند بود.

وی در طول عمر سراسر تلاش خود مسوولیت های متعددی را تجربه کرد، آخرین مسوولیت او ریاست موسسه آموزش عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی در سال ۱۳۸۱ بود، از او آثار تالیفی بسیاری بر جای مانده که بیشتر در حوزه علم اقتصاد است.

آرامگاه این اندیشمند اقتصادی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) است.






نوع مطلب : مشاهیر کاشان، 
برچسب ها : یادی ار مرحوم دکتر"حسین عظیمی، "اندیشه ای فراتر از حصار علم"، دکتر، روز چدر، علی، پلیس، اقتصاد،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر